A part de gaudir la companyia de persones carregades d’energia positiva, part de l’equip de aeioLuz hem gaudit de dos dies genials en l’I Congrés català de pobresa energètica celebrat a Sabadell la primera setmana de novembre. Unes 450 persones inscrites i al voltant de 95 ponents, entre els quals es trobava el nostre company i co-fundador de la cooperativa Salva Moncayo, persona especialment compromesa amb aquest dolorós problema.

A Salva li ha tocat defensar la nostra participació en el Mapatge de pobresa energètica que a l’inici de l’any va promoure l’Ajuntament de València. Ho va encarregar a l’Institut Tecnològic de l’Energia de la Universitat Politècnica de València i ells van pensar en aeioLuz per a dur a terme el treball de camp: la coordinació i execució de totes les enquestes que conformarien el mapatge de pobresa energètica de la ciutat.

salva-moncayo-congres-catala

Coincidim en la taula amb tècnics de l’ajuntament de Viladecans, que també té molt avançat un mapa energètic de la ciutat que evidentment els proporciona molta informació sobre la situació de la pobresa energètica en el seu municipi.

Es va explicar que a València el mapatge realitzat és una primera eina, dins d’un pla estratègic contra la pobresa energètica en la ciutat. Un pla que ens permeta migrar a cap a un model energètic sostenible, que ens brinde l’oportunitat de dur a terme canvis en diversos àmbits de la ciutat, i que considere l’energia des d’un punt de vista menys mercantilista i més social. Al cap i a la fi és un ben bàsic per a la vida. S’emmarcaria dins d’un pla de transició energètica ciutadana que beneficie a cada persona a València.

Després d’explicar el procés d’obtenció de les dades i la visió de les diferents gràfiques de conclusions, es va exposar de forma ràpida la bateria d’accions que es proposen per a la lluita en la ciutat contra la pobresa energètica. Des d’actuacions directes en les llars de les persones que es troben en situació de vulnerabilitat, passant per la importantíssima formació energètica a treballadors socials, famílies en situació d’exclusió i ciutadans en general, per l‘especial atenció a les mesures de rehabilitació d’habitatges, i per descomptat arribant, després d’un primer esforç d’eficiència, a les beneficioses renovables en format de autoconsum, a poder ser (la limitació és solament legal) compartit. I per descomptat potenciant les xarxes relacionals entre les diferents administracions, les nombroses organitzacions socials que tants desvetllaments dediquen a aquest problema, i la ciutadania en general.

Serà una eina que ens permetrà dimensionar el problema, i per tant dimensionar les accions a dur a terme. Ens permetrà poder comunicar i difondre amb dades objectives una realitat de pobresa energètica contra la qual cal prendre mesures des de ja. Ens permetrà creuar la informació obtinguda amb altres mapes socials per a afinar molt més en l’aplicació de les diferents accions. Definitivament ens permetrà ser més eficients per a mitigar aquest difícil tràngol per a tantes famílies a València.

Una taula de treball molt productiva.

Al llarg del matí es va llegir en l’auditori principal una Declaració institucional en la qual va participar fins i tot l’alcaldessa de Barcelona Ada Colau.

I el divendres treballem amb Cecilia Foronda de Ecodes; amb Manel Rivero de Intiam Ruai, gran professional i un dels millors coneixedors de les solucions reals a la pobresa energètica; amb Marta García de Ecoserveis, una dels principals caps després del gran projecte de capacitació i empre “Energia la justa”; amb Alba del Camp, responsable de la Taula de Transició que tan bon resultat està donant en la ciutat de Cadis. Quin bona gent!

Tornem a casa amb un munt d’idees i amb moltíssimes ganes de posar-les en pràctica amb els nostres veïns.

Enhorabona a l’organització que tan bé ens ha cuidat. Genial congrés!!

foto-8-11-16-13-59-57

Share This